Skip navigation

Om

Bakgrund och syfte

Livscoachen kom till då företaget 4P Performance AB som jobbar med IT samt organisationsutveckling,  och då även människorna i organisationerna. Det dök upp en känsla om att vilja bidra mer till människor, samhället och världens välbefinnande. Man kom då också på att alla de system som man hade byggt är som en sorts legoklossar som kan sättas ihop på olika sätt för att stödja olika behov och verksamheter och på det sättet paketera om så att det i stället kan gagna individer. På Livscoachen ställs helheten ihop. Olika delar länkar till olika, befintliga resurser som då kan återanvändas i vår strävan att bidra till en bättre värld.

Organisation

Att hålla ihop alla produkter och tjänster inom Livscoachen är komplext. Vi kände att man skulle behöva anställa många olika kompetenser vilket hade behövt en större kassa än vi var stadda vid. Därför är Livscoachen en virtuell organisation med många olika personer som representerar många olika kompetenser. Exempelvis: Administrativt kunniga inom den offentliga vården, privata vårdaktörer, de som vet hur arbetsförmedlingen, försäkringskassan och a-kassan fungerar, ekonomer, placerare, karriärvägledare och personer med bra nätverk i olika företag och organisationer.

Det låter bra men saker kostar ju pengarna - vem är det som tjänar på detta?

Enda sättet som vi kom på att verkligen kunna visa att vi gör detta för människor och samhället och inte för att tjäna pengar, var att ge tillbaka de pengar som blir över. I verksamhetens drift måste givetvis de som jobbar få lön  - även om de flesta även har andra jobb parallellt med att de stödjer Livscoachen. Dessutom finns det andra, mindre omkostnader som alla företag eller organisationer har så som kontor, IT, m.m., men hela vinsten går tillbaka till våra kunder  - till samhällets medborgare -  efter en procentuell fördelning vilket innebär att den som köpt mest får mest tillbaka (i kronor, men alltså lika mycket i procent).